Gårdagens ridning på Al

Red ut på Al igår, och man kan väl inget annat än att skratta?

Red till hundkappbanan igen och han var på ett väldigt konstigt humör, eller vad man ska säga. Al är nämligen en häst med "humörsvängningar", och han visar verkligen vad han känner. Att ha nya saker på sig funkar inte, som ett annat bett funkar inte. Eller ett annat träns överhuvudtaget! Därför har jag kört på remont och tredelat, eftersom han hade det på ridskolan. Dock hade jag pullar på honom i början, men bytte ut det när han blev för stark. Fast jag är väldigt sugen på att skaffa ett sådant igen till honom, och ett skarpare bett.

Men tillbaka till ridturen!

Det gick väldigt sakta iväg, vilket jag inte hade trott. Eftersom han hade stått i två dagar. Al + två dagars vila = explotion! Haha, nä då men nästan. Han stannade också för att undersöka saker, vilket jag inte höll med om och då for rumpan upp på honom. Haha, knäppa häst.

När vi red in på hundkappsvägen blev det en helt annan häst. En super pigg haflinger som blev stenhård i munnen, och då började jag tänka, "vågar man fatta galopp nu?". Al är nämligen ingen dum häst, utan han vet att vi brukar galoppera där ;) Men innan jag fattade galopp ville jag rida för bi den stora "farliga" skogsmaskinen som stod där. Efter det gjorde jag klart för galopp, och då travade han på väldigt lugnt! "Vilken tur, han är lugn", tänkte jag, men icke. När jag satte galoppskänkeln, for framdelen upp och sedan bakdelen. Han gjorde alltså ett bocksprång, men jag bara stannade honom och fattade ny galopp (eftersom jag satt kvar). Den här gången var det inte lika roligt, så då blev det en fin fattning.

Vände sedan hemmåt och då var han pigg. Men så blir det alltid när man vänder hemmåt. Dock så var han nog lite väl spänd och hade lite väl bråttom hem, så han skyggade för en hel del saker. Men man kan ju inte påstå att det var mycket. Inte om man sett hur han varit tidigare.

Dagens ridpass kommer in lite senare, ha det bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0