Tömkörning med Al

Tömkörde ju som sagt Al idag, så jag tänkte berätta lite hur det gick och så.

Började med att hämta honom, han var väl inte så jätte sugen på att få komma in men till slut så!

Tog in honom och började borsta osv, och han hade inget tålamod alls idag. Har ju inte varit ute och hållit på med honom så mycket nu, så han är ju "ovan". Låter fel, men han hade ingen lust att stå still idag i alla fall! Till slut så lugnade han ned sig, och då hämtade jag gjorden som jag skulle använda, och som jag alltid använder. Då börjar hästen trippa på stället, och blir verkligen super glad! Det märks att det här är det bästa han vet. Så var det bara tränsningen kvar, och då tar Al bettet i luften. Alltså han kastar sig efter det och tar in det i munnen! Han brukar alltid vara lite jobbig när man ska tränsa för ridning, men inte idag. Idag var han på hugget, bokstavligt talat! Haha.

När vi kom ut och började tömkörningen var han ganska på tå. Visste nog inte hur han skulle bete sig, man såg verkligen hur kul han tyckte att det var, och han visste nog heller inte vad han skulle lägga energin på. Började med att göra små vändningar med honom, så han flyttade bakdelen. Det blev han lugnare av men inte tillräckligt, så jag gick ned och upp för i våran backe. Vilket var ganska jobbigt, men han ville fortfarande inte stå still när han skulle det, så då gick jag till våran gräsmatta och där fick han pulsa i snön! Jag gick på uppfarten och han i snön, praktiskt och bra, haha.

Efter det blev han lugn och kunde jobba. Men då är ju problemet med Al, att Al + mörker = SPÖKEN OCH MONSTER! Så, han koncentrerade sig på dem också och då blir det lite för mycket för Al. Så vi gick fram till varje spöke och monster, för att visa att dem inte fanns och då blev det genast bättre! Haha, han är som ett litet barn. När man går i mot "spöket"/"monstret", går han bakom och tittar försiktigt fram efter ett tag, och när han ser att det inte finns något farligt, då är allt bra!

Sen avslutade jag, eftersom han var så duktig.

Blev ganska mycket text nu, men det hände ju så mycket! Haha. Bjuder på två bilder också, så ni får se hur han såg ut ikväll.

Tycker faktiskt att Al passar i rött, fast han är fux ! =)

Söthästen då <3


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Ett litet tips. Tänk på att ibland kan att visa det som pållen tycker är farligt ha motsatt effekt. Dvs genom att visa upp "det farliga" bekräftar man att det är farligt och att det måste kontrolleras.



Det kan alltså funka bättre (i vissa lägen kanske) att du ignorerar det pållen tycker är farligt.



Det är väl inte samma för alla djur och beror säkert på personlighet. Men kan vara värt att testa ifall inte spökena skulle försvinna med tiden trots att man visar upp att de inte är farliga.



Lycka till!

2011-01-06 @ 00:47:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0