Dag 2 – Min första egna häst

Min första egna ponny fick jag på min 2 årsdag, eller ja... Jag och syrran fick henne tillsammans, men jag tog över henne helt när jag var ca 8? Eftersom det bara var jag som red på henne.

Kan ni gissa vilken ponny det är? Jo självklart så är det lilla Petronella, eller "Pettris" som hon kallas till vardags. Pettris är en liten shettis, och hon var bara 5 år när hon kom. De som hade henne innan sålde henne pga att hon smet till grannen hela tiden. Alltså en typisk shettis.

När hon kom hit var hon nog inte mycket riden, och aldrig körd skulle jag tro. Men jag red och var väldigt ensvis, precis som man måste vara på shettisar! Haha. Har lärt henne det mesta, eftersom mamma brukade hålla lektioner för mig på henne här hemma. Så jag lärde henne först och främst skänklarna, skänkelvikning, att hoppa och galoppfattning. Inget av det var enkelt, men till slut så! Skänkelvikningarna var väl inte perfekta, men galoppfattningarna satt super på slutet!

Att lära Pettris hoppa var som att rida Mulle. Bokstavligt talat. Vi kom i full fart mot hindret, (mot utgången/stallet såklart, eftersom det var så tråkigt att springa bort från utgången/stallet) sen tvärnita hon så jag flög över hindret med tyglarna kvar i händerna. Och så där höll vi på ett bra tag, tills mamma kom och hjälpte mig. Hon ställde upp bommar som infångare, och stog själv på ena sidan och då var hon ju tvungen att hoppa. Det tog ett tag innan hon började fatta, och på slutet när jag red henne tyckte hon faktiskt att det var riktigt kul! Blev jätte het mot hindret, och stegrade och bockade innan man lät henne springa mot det, och oftast tog hon sig över det hur enkelt som helst!

När jag inte längre kunde rida henne, började jag köra henne. Jag körde alltså in henne helt själv. Det första jag gjorde var att tolka med henne, och hon verkligen älskade att dra! Så jag dammade av en gammal släde, som de använde förr och drog hem ved på. Alltså med nordsvenskar och liknande. Spände fast henne framför släden, och oj vad hon var stark! Drog den som ingenting. Visst visste jag att shettisar var starka, men kanske inte fullt så starka! Och eftersom hon älskade det så köpte vi en rockard åt henne.

Det finns många roliga historier med den här hästen, och fler blir det! Eftersom hon finns kvar här på gården. Tyvärr så gör hon inte så mycket nu för tiden, vilket är synd. Men hon är i alla fall en pigg och glad 20 åring, och det är ju huvudsaken!

Kan även berätta att hon inte smitit en enda gång här! Förutom när de andra hästarna smitit då, men då har Pettris sprungit in i sin box.

Vackraste shettisen på hela jorden! <3

Här syns det verkligen hur hon tar i! Ca 65-70cm.

Samma höjd. Och ja, hon klarade det ;)


Kommentarer
Postat av: Sofie

Åh så sött!

2011-02-05 @ 23:55:13
URL: http://pownies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0