Gårdagens ridning på Al

Red ut på Al och han var väldigt konstig.

Pappa följde med på cykel eftersom jag inte vågar rida ut ensam med tanke på björnen. Red en bit upp i skogen, och Al var väldigt "fjollig". Han gnägga och steppa, ja han var allmänt "hingstig".

Väl uppe i skogen så fattade jag galopp, och han bockar till och galopperar sedan på stället. Jag bryter av och fattar ny, eller försöker. Han backar och stegrar, sedan flyger han fram i galopp. Han galopperade på jätte fint! Inte ett enda bus han gjorde, trots att han var så himla pigg.

När jag väl sagtade av, gnäggade han högt och blev hel konstig igen. Hela vägen hem höll han på och gnägga, och det var inte han vanliga "ljusa" gnäggningar utan väldigt "mörka". Pappa och jag funderade ganska mycket, och jag sa att jag tyckte att han betedde sig som hingst så säger pappa: "Ja, Geschan brunstar ju väldigt nu, så det kanske är det?" och självklart är det, det! Han gick (som jag fattat det) som hingst ganska länge och det är nog därför han beter sig så. Och även därför han har lite "hingstigt" utseende. Förra våren höll han också på så, och nu vet vi kanske anledningen. Dessutom så är ju Al väldigt sällskapssjuk och brukar gå och smågnägga, så det har nog lite med saken att göra också. Så nu blir det att försöka träna bort det där, vilket inte kommer bli lätt... Men så är det!

Du är ändå bäst, och det vet du ! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0